tisdag 26 november 2013

Formal linjär stil brudbukett

Vi ska under veckan avancera och göra brudbuketter i 3 olika stilar. 

Jag valde att börja med formal linjär stil.
Detta innebär att stjälkar kan vara synliga. Att det ska vara rent och stramt. Att kontraster eftersträvas på olika sätt. Få blommor i buketten och målbilden ska väcka intresse. Tänka minimalt- "less is more". 

Vi fick en bild att titta på men skulle komma på en egen ide. Jag försökte rita en skiss på buketten först. Tänkte helt fel så jag gjorde om min skiss. Svårt att göra skissen när jag inte visste vilka blommor som vi skulle få. Eller hur buketten skulle/kunde se ut.

Jag som inte ens kan rita. Det blev en skiss och den tål att jämföras med den faktiska slutbilden. 

Använder en liten tärnbukett hållare. Börjar med att ta bort oasisen. Konen ska täckas med blad. Jag har satt fast bladen med oasisfix. 

Handtaget lindades först med floratejp för att sidenbandet inte ska glida ner. Började med korsade band under botten och fäste med limpistol för snyggare resultat. Lindade på bandet och fäste med lim. Jag gjorde en liten dekoration med myrtentråd i en annan ton.

Handtaget sattes i plastpåse och tejpade runt, för att det inte skulle bli blött och förstöras. Oasisen lades i blöt och sattes i hållaren. Lät hållaren ligga upp och ner på papper en liten stund, för när oasisen sätts i hållaren så kan vatten rinna ur. Risken minskas att förstöra bandet på handtaget.

Började med att skafta grenen, som jag hämtade ute i skogen, med tjockaste ståltråden och stack i det i oasisen. Tråden förankras i gallret, tråden vrides runt som en ögla för att sitta fast. Flamingoblomman- anthurium andraeanum skaftades, stacks i och fästes. Bra att skafta långa blommor så de inte ramlar ur. 

Grenen sitter i för att vara kontrast till  anthurium, mörkt- ljust, "dött"- levande, böjd- rak, ojämn- jämn. I buketten finns det fler kontraster som blankt- matt, grönt- rött, brett- tunt, tjockt- smalt, stort- litet, fylligt- skirt. 

Jag använde en ros för att få till en färgkontrast samt en rund blomma till den trekantiga flamingoblomman. Satte i en lime färgad nejlika- dianthus. Ett färgat rött gräs av något slag, och grön blomma/ snöbollsbuske- viburmum opulus. Tog ett stort blad- aspedistra elatior som stjälken sitter genom spetsen på bladet och ner i oasisen på ena sidan. Fjädersparris- asparagus plumosus och Texas gräs- ophiopogon japonicus på andra sidan, stjälkarna på gräset sticker ut vid det breda bladet. Det ska vara en liten bas. 

Använda blommor: nejlika- dianthus, ros- rosa, flamingoblomma- anthurium andraeanum, snöbollsbuske -viburmum opulus. 

Använda blad: breda bladet- aspedistra elatior, läderblad- rumohra adiantiformis, poppel- eucalyptus cinerea, fjädersparris- asparagus plumosus, galaxiblad- galax utceolata, rosblad- rosa, texasgräs- ophiopogon japonicus. Var även ute och hämtade grenen från skogen. 

Slutresultatet snett uppifrån, framifrån. 

Kortet är snett uppifrån, bakifrån.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar