söndag 1 december 2013

Transparent stil brudsmycke

Som min nästa uppgift valde jag att göra ett brudsmycke i transparent stil. Det var mycket jobb och pilligt. Glömde ta kort under arbetets gång då jag antagligen var mycket koncentrerad på uppgiften. 

Jag fick en bild, skissade lite och skulle försöka göra en liknande blomma.

 Jag fick göra teckenförklaring så jag kommer ihåg vilken blomma som var vilken. :/

Hämtade apelsiner i skolans matsal som skulle användas i denna dekoration. 

Tog en ståltråd som jag böjt till en båge. Jag trädde den igenom apelsinen och en kort pinne placerades i bågen för att ståltråden inte skulle åka igenom. Ståltrådens ändar skulle komma ut genom apelsinen. 

Bättre förklaring från min anteckningsbok när jag ritat upp det. Sen ska ändarna under apelsinen snurrar ihop och lindas med floratejp. Tejpen är lite självhäftande om den dras ut lite i taget. För att fylla ut handtaget kan hushållspapper användas. Detta ska oxå lindas in med floratejp. 

Av långa bitar spoltråd av guld ska nu trassel göras. Linda runt handen och trassla lite, linda igen och trassla. Behövs ca 5 långa trådar som trasslas ihop. 

Handtaget ska inte vara så långt då man håller apelsinen i handen, med handflatan upp. Nu lindas den guldiga spoltråden snyggt runt handtaget. Trasslet fästes i underkanten av handtaget så att det ser ut som "böljande vågor" från handtaget. 

Trädde de utvalda blommorna och bären på guldig myrtentråd. Vissa blommor hade mjuk stjälk så jag behövde göra invändig trådning för att kunna binda fast de på myrtentråden/ blomslingan. 

Invändig trådning innebär att blommorna fick antingen en avklippt pärlnål rakt upp i stjälken eller rosentråd för de tunnaste stjälkarna. 

Blom och bärslingorna fästs i trasslet. De ska placeras både i och utanpå. Några fram och några bak. Stjälkarna visar linjer. 

Ovanpå apelsinen satte jag fast blad, 2 orkidéer för att täcka ståltråden och pinnen.

Använda blommor: orkidé- phalaenopsis amabilis, ranunkel- ranunculus asiaticus, alströmeria- alstromeria snittalströmeria gruppen, klänglilja- gloriosa superba, klotamarant- gombphrena globosa.

Använda bär: bärhyperikum- hypericum x inodorum 

Använda blad: bärhypericum- hypericum x inodorum 

Så här hålls detta brudsmycke. Detta är min färdiga dekoration.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar