lördag 23 november 2013

Glameliros

Nu har jag fått lära mig att göra en häftig ros, nämligen glamelirosen.

Jag fick inte tagit kort under denna konstruktion/ uppbyggnad, var nog väldigt koncentrerad på uppgiften :( ska försöka förklara hur jag gjort. Kommer bilder när jag gör detta nästa gång, hoppas jag. :)

Först skulle vi välja ut en ros som såg bra ut och ta bort de dåliga kronbladen. Vi skulle tråda rosen så den blir stadig. Det innebär att jag satte i en ståltråd, den tjockaste, igenom foderhalsen- strax under själva rosen. Virade ståltråden ner längs stjälken. Tejpade trådningen med floratejp för att dölja ståltråden och få "enhetlig"stjälk. Bestämde här hur långt skaft jag ville ha. Sen satte jag grönt vaddliknande material runt handtaget och en ljusgrön spets längst ut på handtaget.

Övergår till rosen där jag klippte små bitar med silvrig rosentråd/ tunn ståltråd. Dessa böjs till U och sätts i nedre delen av rosenbladen så de sitter fast. Ta fram flera rosor-rosa och klipp bort det nedersta av kronbladen samt stjälken. 

Mitten av rosorna kastas och de större kronbladen används. Nu ska rosenbladen, ett och ett, limmas på med limpistol. Det är väldigt varmt, kladdigt och pilligt! Runt, runt och många kronblad används. 

Mot slutet när rosen är utbredd vänds den upp och ner. Ett tjockt lager lim läggs på från handtaget ut till yttersta raden kronblad.

Den gröna manschetten ska sen kunnas sättas på och ska helst ligga ganska rakt! Hade poppel- eucalyptus cinerea, fjädersparris- asparagus plumosus. Använde sen ett skirt tyg längst in till handtaget för att dölja limmet. Sen tog jag samma spets som jag hade nederst på handtaget.

Den färdiga glamelirosen!
Rosen i sin helhet.
Rosen underifrån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar