söndag 19 januari 2014

Droppformad brudbukett nr 1

Gjort min första droppformade brudbukett. Det var nervöst, svårt att komma igång. 

Lindade handtaget med floratejp medan oasisbollen låg i vatten. 

Klädde konen med salall- gaulthera ureculata som fästes med oasisfix. La i en bit blöt oasis i handtaget. 

Sedan klädde jag handtaget med sidenband. Satte en plastpåse över handtaget. 

Satte i oasisbollen och satte fast gallret. Tog ståltråd och najade fast gallret i hållaren, för att det ska hålla ihop.

Nålade fast salall- gaulthera ureculata så de skulle sitta fast. 

Jag använder mig av läderblad- rumohra adiantiformis som går längst ner i sk droppen. La ett kortare läderblad- rumohra adiantiformis över. Ger blommor och det gröna långa snittytor. Mäter längden noga genom att hålla det jag ska sätta i oasisen strax ovanför oasisen. Kollar riktning radiellt/mot mitten och hur placeringen ska vara. 

Sen tog jag salall- gaulthera ureculata och bildade en manschett uppe runt hållaren. Jag tog en lång trumpetlilja- lilium longiflorum som längsta blomma i droppen. 

Jag satte i rosorna- rosa som blir kortare och stegrande ju högre upp de kommer mot hållaren. Poppel- eucalyptus cinerea, vaxblomma- chamelaucium uncinatum och murgröna- hedera helix används. Har en blomma mitt uppe på, liljan- lilium longiflorum hamnade strax ner till höger från mitt blomman. Har några rosor på baksidan "mot bruden" samt vaxblomma- chamelacium uncinatum och murgrönan- hedera helix slingrar sig. 

Färdigt resultat! Droppformad brudbukett.


Lärdom:
Dock satte jag salallblad- gaulthera uniculata under konen högre upp än de innan och inte längre ner som är rätt, för att dölja föregående blads stjälkar. 

Fästa bandet riktigt hårt så det sitter kvar över bladen.

Att skafta de långa blommorna. 

Att sätta fast bladen till manschetten lite olika, både under och över korgen.

Att det ska vara en liten blomma i toppen och bygga blommorna ganska långt ner/bak mot brudens bröst. Handtaget ska inte tippa framåt. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar