lördag 19 oktober 2013

Lärdom om kransar

Nu har jag lärt mig göra kransar.

Grunden är en halmstomme. Tror denna är 30 cm i diameter. 

Sen använde jag nobilisris. Det ska klippas från ganska stora grenar till små bitar. Fina större grenar används till gravdekoration. 

Snurrade fast en spoltråd runt en mörka av ståltråd så den sitter fast. Sen böjde jag ståltråden som en gaffel och tryckte in den i nederkanten på stommen. Virade spoltråden ett varv runt stommen för att sen börja sätta fast riset. Gäller att inte lägga för mkt så det blir för tjockt och stommen ska heller inte synas. Efter ett varv med ris är det bra att dra åt lite innan man tar nästa varv. Binder runt hela och sista varvet är svårast att få det snyggt och lägga under den första raden.  Fäster spoltråden på en märla och sticker i den i stommen. Passa så ståltråden inte går ut på andra sidan, då måste den böjas inåt igen. 

Innan dekorering blötte jag ner kransen för att den ska hålla bättre. 

Dags att dekorera och se vad som passar bra ihop. Höstfärger blev temat här. 

Fick lite hjälp. Detta blev en dörrkrans. 

Börjat själv till en gravkrans. Vitt blev temat. 

Fick lite hjälp och detta blev slutresultatet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar